BITTER 52,3

Ja tamefan jag blev full på en söndag! Shame, shame on me, men det var så jävla värt det. I och med att jag nuförtiden inte riktigt hinner med i spritmissbruket så är jag jävligt lättpåverkad, vilket betyder i stora drag att ett glas vin och jag däckar ihopa, fulkomligt. Denna vecka har jag varit full 2 gånger och jag har druckit mer än ett glas vin, jag vet inte riktigt om jga kan klassa det som vuxenpoäng när jag för en gångs skull håller mig vaken, men jag kan iaf kalla det framsteg.

Torsdag på Fika resulterade i en mängd vin som slutade med spritstarka drinkar på Rockbaren vilket resulterade i efterfest tills jag gick hem kl 9 på morgonen. Jag säger bara fy fan!

Fredag och Lördag innebar jobb och jag har en del bittert att blogga om. På lördagen drog jag diskussionen om att kunden alltid har rätt, det slutade med en öl över hela mig och ett krossat glas i backen. Jag har egentligen bara en sak att säga till denna idiotiska kärring och det är; Du kan brinna!

Jag förstår helt och fullt ut att en kund alltid har rätt om det är så att något är fel typ maten är inte ok, kaffet smakar skit eller servicen suger hästballe. Jag förstår det men när en kärring 45+ kommer fram och beter sig som en fitta rent ut sagt då finns det inge lag på att kunden alltid har rätt. Det är banne mig helt jävla otroligt att gäster fortfarande år 2011 tror att de kan uppföra sig hur som helst.

För att poängtera det hela är det inte OKEJ att uppföra sig hur som helst på krogen.

Jag förstår även er som sitter bakom skärmen nu och läser detta och faktiskt helt fullt ut tror att det är sånt man måste ta i denna bransch, ni kan helt jävla allvarligt aldrig någonsin satt er fot i en bar. Jag kommer ihåg den sommaren då jag jobbade inom vården och diskussionen om dricks kom upp, det var ju förbannat orättvist att vi hade svarta pengar rakt ner i fickan.

Jag håller inte med!!!

För det första har de ett OB-tillägg som är högre än min dricks, för det andra är det helt okej för dem om det är några saker de inte har kunskap om, de har schemalagd rast varje dag och de jobbar sina timmar sen är det bra. Om jag mot förmodan inte har full kontroll på menyn så är det dålig service, om jag inte hämtar barnen till bordet när det är dessert för att jag har andra gäster att ta hand om då är det dålig service, om jag inte har full koll på resultatet i Champions Leauge då är jag en dålig servitris, även om jag inte har lagat maten så är det mitt fel om maten inte smakar bra, finns det inte cigg att köpa på krogen är det tydligen mitt jobba att fixa det och mycket mycket mer.
Ni får inte missförstå mig här, jag älskar mitt jobb och jag gör gärna alla dessa saker utan problem om bara gästen ifråga visar en gnutta respekt tillbaka. Jag gör allltid det bästa jag kan, jag försöker alltid mitt yttersta och skulle jag mot förmodan någon gång misslyckas ja vad fan gör det? Vi är alla mänskliga och vi gör alla fel!

Det jag egentligen försöker komma fram till är att människor i vårat avlånga land tror att det kan behandla restaurangpersonal precis som de vill, det är inte riktigt sant!
Vi jobbar kvällar, helger, röda dagar, klämdagar och storhelger för att ni resten av befolkningen ska ha någonstans att ha trevligt på. Vi jobbar under dåliga avtal från facket med nästintill obefintlig ob, vi jobbar sena nätter och tidiga dagar och vi jobbar när du är ledig för att du ska ha någonstans att gå.

Så tänk efter nästa gång du blir serverad, denna tjej kanske kommer och skriker längst bak i kassan på ICA att just du jobbar dåligt och just denna tjej kanske framförallt kommer till ditt jobb som du älskar och ställer till med en scen, kastar grejer över ditt skrivbord och skriker könsord i högan sky.

Det kanske du inte hade tyckt var särskilt roligt?

Nej nu ska jag full och bitter krypa ner i sängen, det vankas jobb imorgon! Puss!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0