THE WHISTLEBLOWER

Det finns filmer som får en att skratta av glädje, som får en att gråta av sorg, som får en att förstå att det alltid kan bli bättre och det finns filmer som får en att känna hat.

Hat är ett starkt ord, men just nu känner jag rent hat. Och avsky.

The Whistleblower är en sådan film som uppbringar dessa känslor redan från första start.

Den handlar om en polis som stationeras i Bosnien under 99 av ett privat säkerhetsföretag. Hon upptäcker där att företagets anställda och FN´s utsända utnyttjar kvinnor sexuellt samtidigt som de alla är inblandade i människohandel.

Filmen är baserad på verkliga händelser och interna utredningar inom FN har bekräftat hennes anklagelser.

Filmen skär rakt igenom hjärtat och man vet inte riktigt hur man skulle kunna hjälpa. Det här är en film som sitter kvar och man känner fortfarande en aning obehag...

Det som stör mig allra allra mest är att alla dessa förövare som var verksamma i en av  FN´s största skandaler genom tiderna aldrig någonsin har blivit åtalade. Diplomatisk immunitet kallas det tydligen.


urklipp från NoticeMe

Jag tror jag blir galen!


SE!!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0