TYSKLAND

Är ett land på tapeten, ett land att faktiskt lägga på minnet.

Det är inte bara ett land dit man åker för att handla billig sprit eller ett land som bara har vinflaskor a´la snögubbar som man faktiskt tror. Jag trodde. Alla trodde.

Nej, Tyskland är ett jävla bra vinland alltså och för att vara ärlig trodde jag aldrig att jag skulle ta med Tyskland i min vinvokabulär. Ack, vad fel jag hade.

Jag har fått sänka mina förhastade slutsatser ganska rejält den sista tiden och det känns bra att äntligen få upp ögonen för något som faktiskt kan vara riktigt riktigt bra.

Alla dessa halleluljaflaskor i skimmrande rosa, gröna, turkosa kulörer är helt enkelt något som försäljningsavdelningen tyckte var bra för den framtida exporten, de hade också fel. Nu för tiden symboliserar man just detta ganska tråkiga land till dessa ganska trista viner. Bara på grund av att massproducerade viner sålde lite bättre.

Sverige som har kommit så långt i sin kunskap om vin borde väl ha bättre smak än just detta? Eller?

Jag menar absolut inte att dessa viner rent generellt är dåliga, en gång i tiden var dessa saftliknade viner också min förfestdryck. Och med en alkoholhalt på 8 % så kunde man allt dricka två, man tänkte kvantitet istället för just kvalitet!

Nu för tiden är det massa prat och snack om eko hit och kvalitet dit och det ska vara så och det ska vara så. Varför helt enkelt inte bara göra det överallt? Varför sitta hemma eller på en fest och ibland även på sitt eget bröllop dricka vin som helt enkelt är av så låg kvalitet?

Ja men det är ju så dyrt det där andra. Ja, ursäkterna är många. Men det finns ingen sanning i det överhuvudtaget. Men man kan även säga så här, vill man fortfarande bara dricka vinet för fyllans skull så absolut, men vill du kanske dricka ett vin för att du tycker det är gott eller för att vinet kanske ska passa till den där maträtten du just stått och lagat ja då kanske det är dags att ta ett steg längre.

Det behöver absolut inte kosta skjortan och är man beredd att betala 20 spänn mer för en vara för att den är ekologisk och man tror att det är närodlad ja då kan man faktiskt betala en tjuga mer för ett vin gjort med kärlek.

Kvalitet vet vi alla att det kostar, vart vi än kommer finns det alltid något som är dyrare med ännu bättre kvalitet. Det är ju inte för inte man önskar sig de där himmelska underbara skorna med röd sula signerad Christian Louboutin.

Inte riktigt samma sak med vin, eller jo visst det finns skitvin med ett märke på som säljs svindyrt också men om man tänker så här; du har 10.000 hektar mark med vinrankor på. Det är dags för skörd och maskinerna som vanligtvis skördar så här stora partier kommer inte fram på grund av branten druvorna växer på. Oj, nej men jag plockar 10.000 hektar manuellt med mina egna händer, jag sorterar bort kvistar och löv, paddor och grodor och en och annan spindel som annars bara hade pressats med. Jag får ta 20 kronor mer helt enkelt. Helt plötsligt har du ett vin med 100 gånger bättre kvalitet.

Måste bara passa på att berätta att i Sverige har vi en märkning som kallas närodlat. Närodlat för mig är typ en kossa i Flen eller havregryn från Saltå Kvarn i Järna. Här hos oss i Sverige betyder det inom en radie av 700km.

Det är 520 km till Helsingborg i Skåne så om man ska vara precis på gränsen 700 km så är man halvägs ner i Tyskland och det får fortfarande kallas närodlat. Det är ju sjukt om något.

Godnatt!!!



Sverigekossa



Nya Zeelandkossa.

Och folk undrar varför jag inte köper svenskt kött? Oj en helt annan debatt...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0