SKANDAL ÄR VAD DET ÄR

"Sverige ska vara ett land där varje människa ges möjlighet att forma sitt eget liv och sin egen vardag."

Så står det på Fredrik Reinfeldts presentation när man går in på regeringens hemsida. Jag kan inte riktigt hålla med om att det är dit vi siktar.

Jag är irriterad och arg. Jag är förbannad och ilsken. Jag är besviken.

Hösten 2005 påbörjade jag en utbildning som jag hoppade av efter 1 termin. inga kurser hann avslutas och inga tentor gjordes. Man kan alltså inte styrka några studieresultat från den här terminen förutom att jag har varit där och gjort vad man ska.

Nu 6 år senare har jag äntligen kommit in på en utbildning jag velat gå hur länge som helst. Allt är frid och fröjd tills CSN meddelar att ansökan av studimedel är ofullständig. Jag saknade tydligen studieresultat från hösten 2005.

Min fråga till dem var hur jag ska kunna få fram ett studieintyg när utbildningen inte blev klar? Att det enda som fanns kvar i så fall var närvaroprotokoll. Det var inte deras uppgift att lösa det var svaret jag fick tillbaka.

Hur kan man som enda nämnd i Sverige som lånar ut pengar till studenter sätta regler som inte ens hållbara? Skolor som inte har kvar sin dokumentation kan inte heller intyga studieresultat. Skolor som lagts ner kan inte det heller. Det betyder då att man inte har rätt till studielån.

Det är helt jävla sjukt att man som medborgare i Sverige faktiskt inte tillåts göra ett enda fel val när det gäller studier nuförtiden. 2005, jag var nyss fyllda 20. Jag hade ingen som helst aning om vad jag skulle kunna tänkas bli när jag blev stor. Jag visste inte heller vilken bransch jag ville knyta mig till! Nu vet jag, 6 år senare, men nu får jag inte.

Det är skamligt och fruktansvärt förnedrande att inte få några studielån och då inte pågrund av att jag inte har betalat. Då hade jag förstått ett avslag. Mitt studielån som jag fick 2005 är sedan länge avbetalat och klart, men enligt de nya reglerna spelar inte det någon roll längre. Hur jävla sjukt är inte det?

De nya reglerna infördes för att minska "missbruket" av studiemedel, jag kan köpa det absolut. Men det drabbar ju då oss som faktiskt inte har någon avsikt att "missbruka" studiemedel.

Vi vill bara ha hjälp under den här tiden, under detta år som jag utbildar mig för att bli bättre i min yrkesroll.

Men jag är tydligen inte ensam....




Det handlar inte om pengarna, det är principen!

Skrattretande!






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0